W internecie, a także w rozmowach klientek salonów kosmetycznych można wychwycić wiele historii dotyczących braku higieny czy nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa w salonach kosmetycznych. Niektóre z tych nich to tylko anegdoty i “miejskie legendy” – jednak wiele z nich – niestety – zdarza się na porządku dziennym także w renomowanych salonach. 

Czy wiesz, czego możesz wymagać u kosmetologa? Kiedy zwrócić uwagę i w jaki sposób zweryfikować kwestie, które wzbudzają Twoje wątpliwości? Poznaj swoje prawa, aby czuć się pewnie i nie narażać na sytuacje, które mogłyby stanowić zagrożenie dla Twojego zdrowia i poczucia komfortu podczas wizyty. 

U kosmetologa jak u lekarza? Co warto wiedzieć o higienie i profilaktyce zakażeń?

Zarówno pracownicy salonu, jak i osoby korzystające z jego usług powinny posiadać wiedzę na temat potencjalnych dróg emisji wirusów i innych drobnoustrojów chorobotwórczych, które mogą spowodować zakażenie – nie tylko koronawirusem, ale także innymi chorobami czy infekcjami.

W wielu aspektach gabinet kosmetyczny przypomina gabinet lekarski czy zabiegowy. Praca w salonie kosmetycznym zakłada bowiem bliski kontakt z ciałem – skórą, potem, śliną czy innymi wydzielinami, poprzez styczność z którymi może potencjalnie dojść do zakażenia. Tak samo jak podczas zabiegów medycznych – również i w salonie kosmetycznym wykonywanych jest wiele czynności, podczas których dochodzi do naruszenia integralności naskórka – nietrudno więc także o kontakt z krwią. 

Chorobotwórcze drobnoustroje to nie tylko wirusy, ale także bakterie oraz grzyby. Prócz kontaktu bezpośredniego (ze skórą i jej wydzielinami, z krwią itp.) możliwe jest także przenoszenie niektórych chorobotwórczych drobnoustrojów poprzez przedmioty (przyrządy kosmetyczne, akcesoria) – jeśli nie będą one należycie zdezynfekowane lub po prostu każdorazowo wymieniane po każdym kliencie. Inną możliwą drogą zakażenia jest także droga kropelkowa – a więc roznoszenie drobnoustrojów w wydychanym powietrzu (także podczas zwykłej rozmowy). Tą drogą możemy zarazić się m.in. koronawirusem. 

Pierwsze przykazanie: wszechobecna dezynfekcja!

Pandemia przyzwyczaiła nas do dezynfekowania wszystkiego i wszędzie. Ale co dokładnie mają obowiązek zdezynfekować pracownicy salonu kosmetycznego?

Najprościej mówiąc, dezynfekcji podlegają wszystkie powierzchnie i przedmioty, które mają bezpośredni kontakt z ludzkim ciałem. Są to więc zarówno narzędzia pracy, jak i powierzchnie, na których siadamy, po których deptamy lub których dotykamy:

  • narzędzia i sprzęty kosmetyczne (z wyłączeniem jednorazowych, które po użyciu wędrują do śmieci),
  • podłogi,
  • fotele zabiegowe, siedzenia, oparcia, zagłówki itp.,
  • klamki, blaty, poręcze itp.,
  • terminale płatnicze i czytniki kart,
  • toalety i inne urządzenia sanitarne.

Osobną kwestią jest dezynfekcja rąk oraz skóry w miejscu wykonywania zabiegu. Dezynfekcja powierzchni i przedmiotów powinna odbywać się za pomocą specjalnych, przeznaczonych do tego celu preparatów dezynfekujących.

Rada Mia Dea

Dezynfekcja wyżej wymienionych powierzchni ma sens tylko i wyłącznie wówczas, jeśli jest przeprowadzana po każdym kliencie. Dotyczy to zwłaszcza foteli, klamek czy innych powierzchni, których osoba przed Tobą musiała dotykać. Jeśli nie masz pewności, czy powierzchnie zostały zdezynfekowane lub wręcz widziałaś, że tak się nie stało – śmiało poproś o to personel. 

 

Co powinno pozostać jednorazowe?

Mimo iż wykorzystywanie jednorazowych przyborów kosmetycznych i środków higienicznych pomnaża produkcję dodatkowych śmieci – salony mają obowiązek ich stosowania we wszystkich przypadkach, kiedy to możliwe. Ich używanie wynika z troski o to, co powinno być zawsze na pierwszym miejscu – czyli zdrowie i bezpieczeństwo klienta. Dlatego nie powinnaś wzbraniać się przed ich używaniem np. z pobudek ekologicznych. Wręcz przeciwnie – jeśli masz podejrzenie, że to, co powinno pozostać jednorazowe takim nie jest – koniecznie upomnij się, aby osoba wykonująca zabieg przy Tobie sięgnęła po nową sztukę. Jednorazowości podlegają przedmioty takie jak:

  • maseczki ochronne u osoby wykonującej zabiegi,
  • rękawiczki ochronne (powinny być nowe nie tylko przy każdym kliencie, ale wręcz przy każdym pojedynczym zabiegu),
  • podkłady papierowe (np. na fotele zabiegowe) i inne papierowe elementy ochronne mające bezpośredni kontakt z ciałem,
  • pilniki, szpatułki itp.

Zasada jednorazowości dotyczy nawet tych akcesoriów, które potencjalnie nadają się do zdezynfekowania i kolejnego użycia. Dlatego po prostu zwracaj uwagę, czy papierowy pilnik lub lateksowe rękawiczki są nowe (najlepiej wyjęte przy Tobie z opakowania), a nie wyłącznie przetarte płynem do dezynfekcji. Takie działanie jest niedopuszczalne – niestety, wciąż istnieją salony, w których mają miejsce podobne praktyki. 

Rada Mia Dea

Osoba wykonująca zabiegi w salonie kosmetycznym powinna przestrzegać zasady: jeden klient – jeden zabieg – jeden zestaw narzędzi

W przypadku narzędzi, które są z założenia wielorazowe (cążki, nożyczki, frezy, głowice urządzeń kosmetycznych), koniecznie muszą one zostać dezynfekowane i sterylizowane po każdej osobie. Jeśli chcesz mieć pewność – poproś o ponowną dezynfekcję przy Tobie. Personel nie powinien odmówić, ani tym bardziej negatywnie reagować na tego typu prośbę klienta (choć oczywiście zawsze warto wyrazić ją w uprzejmy sposób). 

 

Czego możesz wymagać od pracownika salonu kosmetycznego?

Podstawowym obowiązkiem pracowników salonu kosmetycznego jest dbałość o higienę w miejscu pracy, przestrzeganie przepisów BHP oraz dbanie o Twoje bezpieczeństwo i komfort. Dlatego jeśli jakakolwiek sytuacja sprawia, że zapala Ci się czerwona lampka – pytaj, proś o wyjaśnienie lub o podjęcie konkretnych działań, które zapewnią Ci większe bezpieczeństwo. 

Po pierwsze: zawsze masz prawo do wiedzy na temat przebiegu zabiegów, składu kosmetyków oraz procedur higienicznych i dezynfekcyjnych, jakie są stosowane w salonie. Jeśli gabinet kosmetyczny odmawia Ci odpowiedzi na te kwestie, wymawiając się np. “zasadami poufności w firmie” itp. – najlepiej zmień gabinet. 

W Mia Dea czeka na Ciebie życzliwy personel, który zawsze chętnie udzieli Ci szczegółowych informacji i odpowie na każde Twoje pytanie. Dlatego nie bój się pytać! 🙂 

O czym jeszcze warto wiedzieć?

  • Pracownik salonu kosmetycznego powinien używać maseczki oraz rękawiczek jednorazowych 
  • Paznokcie powinny być krótkie, a włosy spięte (zalecane jest noszenie czepka, daszka lub opaski, które ograniczają wypadanie włosów lub konieczność częstego odruchowego poprawiania fryzury). 
  • Ewentualne drobne zranienia na rękach pracownika powinny być zabezpieczone wodoodpornym opatrunkiem.

Pracownik salonu kosmetycznego powinien myć ręce:

  • przed przystąpieniem do wykonywania zabiegu,
  • przed przyjęciem klienta,
  • przed nałożeniem rękawiczek ochronnych,
  • gdy rękawiczki zostaną zanieczyszczone krwią lub uszkodzone,
  • po zdjęciu rękawiczek i fartucha ochronnego,
  • w czasie przerwy: przed posiłkiem
  • po skorzystaniu z toalety,
  • po zakończonym dniu pracy.

 

Łatwy dostęp do środków dezynfekujących

Nie tylko obsługa, ale przede wszystkim także klienci salonu powinni mieć łatwy dostęp do środków czystości oraz środków dezynfekcyjnych. W salonie powinnaś mieć możliwość umycia i zdezynfekowania rąk, a nawet wzięcia prysznica (co jest niezbędne w przypadku wielu zabiegów na ciało).

Płyn do dezynfekcji rąk powinien znajdować się w widocznym miejscu zarówno w gabinecie zabiegowym, jak i łazience – abyś mogła bez trudu sięgnąć po niego bez proszenia. Ręczniki do rąk – jeśli używane są także te tradycyjne – powinny zostać wyprane i zdezynfekowane po każdym kliencie. Dobrą praktyką jest także umieszczenie w widocznym miejscu instrukcji mycia i dezynfekowania rąk.

Bezpieczne umawianie wizyt w salonie – tylko w odstępach!

W dobie pandemii salony kosmetyczne powinny dawać Ci możliwość łatwego i szybkiego umówienia się na wizytę w taki sposób, aby ograniczyć do minimum kontakt czy konieczność przebywania (np. w poczekalni) z innymi klientami. Wizyty powinny być więc ustalane w odpowiednich odstępach czasowych i wyznaczone na dokładną godzinę.

W Mia Dea masz możliwość błyskawicznego zarezerwowania terminu wizyty online – poprzez formularz na stronie. Kliknij i zobacz, jakie to proste! Jeśli masz pytania, chętnie odpowiemy na nie telefonicznie, mailowo, w wiadomości prywatnej na Facebooku lub podczas samej wizyty. 

 

Zespół Mia Dea zawsze dba o Twoje bezpieczeństwo – poczuj się komfortowo!